urząd
03
sie

Czy domek mobilny wymaga zgłoszenia i pozwolenia na budowę?

Planujesz zakup domku mobilnego? Masz już przygotowaną działkę i grunt? To najwyższy czas, by zająć się formalnościami! Jest ich niewiele i zazwyczaj sytuacja jest przejrzysta, jednakże należy poznać kilka czynników, które mogą wpływać na konieczność uzyskania stosownych pozwoleń na postawienie domku mobilnego. A zatem: czy domek mobilny wymaga zgłoszenia i/lub pozwolenia na budowę? W jakich sytuacjach i kiedy należy podjąć dodatkowe działania związane z formalnościami?

Domek mobilny – tymczasowy obiekt budowlany, budynek mieszkalny, a może budynek rekreacji indywidualnej?

Dom mobilny to wyjątkowe lokum na kółkach, które można przewozić w różne miejsca. Wystarczy przygotować wcześniej grunt na działce, czy to swojej, czy wydzierżawionej, przetransportować domek i postawić w wyznaczone miejsce. Trzeba jednak wiedzieć o koniecznych formalnościach z tym związanych. W prawie budowlanym wyróżnia się:

  • tymczasowy obiekt budowlany – domek mobilny można nazwać tymczasowym obiektem budowlanym, jeżeli przeniesie się go na inną działkę po upływie 6 miesięcy. Oznacza to, że obiekt budowlany należy przestawić w inne miejsce przed upływem 180 dni od daty wskazanej w zgłoszeniu – dwa razy do roku. Trzeba też uwzględnić przepisowe 21 dni na ewentualny sprzeciw urzędu.
  • budynek rekreacji indywidualnej – taki tytuł obowiązuje wówczas, gdy nasz mobilny domek letniskowy wykorzystywany jest do celów mieszkalnych sezonowo. W tym wypadku formalności są ograniczone do minimum, niemniej jednak i tutaj należy zgłosić lokum na 21 dni przed planowanym rozpoczęciem „robót budowlanych”, czyli transportem i postawieniem domku.
  • budynek mieszkalny – to budynek przeznaczony na mieszkanie, trwale związany z gruntem. Jeżeli nasze mobilne lokum jest postawione na stałe na działce i traktowane jako całoroczny dom mobilny, wówczas w większości przypadków podlega przepisom prawa budowlanego jako budynek mieszkalny.

Domek mobilny wobec miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do statusu naszego domku mobilnego, to prócz zdobycia informacji w urzędzie warto też sprawdzić dane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który uchwalany jest przez gminę. To właśnie tutaj określone jest, co dokładnie właściciel nieruchomości może wybudować na swojej działce. Znajdzie się tu możliwa liczba obiektów budowlanych na działce, ich wielkość, wysokość, rodzaj zabudowy i wiele innych szczegółów.

Czy domki mobilne wymagają pozwolenia na budowę?

Zarówno budynki rekreacji indywidualnej, jak i tymczasowe obiekty budowlane nie wymagają pozwolenia na budowę, o ile urząd nie zdecyduje inaczej, i o ile ich powierzchnia nie przekracza 70 m2. Budynki mieszkalne bardziej rygorystycznie podlegają przepisom prawa budowlanego, dlatego jeśli mieszkamy w domku mobilnym na stałe, nie przenosząc się w inne miejsca, wówczas, niezależnie od powierzchni, musimy uzyskać pozwolenie na budowę. Wniosek należy złożyć do urzędu, uwzględniając projekt budowlany (w 4 egzemplarzach), wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a także oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Wymagane jest także zgłoszenia zakończenia „budowy” do nadzoru budowlanego. Należy pamiętać, że brak koniecznego pozwolenia może być uznany jako samowola budowlana, co może podlegać surowym karom.

Dom mobilny – zgłoszenie do starostwa powiatowego

Jedno jest pewne: choć zazwyczaj nie jest konieczne pozwolenie na budowę, każdy domek mobilny należy zgłosić do starostwa powiatowego, które znajduje się na terenie naszej działki. Nie stanowi to większego problemu, a sprzeciw ze strony urzędu jest rzadki. Wystarczy wziąć ze sobą akt własności działki i mapę do celów opiniodawczych z wyrysowanym domkiem. Całoroczny dom mobilny to również niewiele formalności – gdy uzyskamy pozwolenie, możemy mieszkać w nim swobodnie, nie musząc się o nic martwić. Pamiętajmy jednak, że tak jak wszędzie – i tutaj mogą zdarzyć się wyjątki, dlatego zawsze warto rozwiać wszelkie wątpliwości w starostwie powiatowym.

Jeżeli jesteś zainteresowany kupnem domku mobilnego lub masz jakieś pytania dotyczące formalności, zapraszamy do kontaktu – nasi specjaliści rozwieją wszystkie wątpliwości!